Pagina's

donderdag 13 december 2012

Jane Austen jurk, bonnet en spencer/pelisse

 
Op fairs en festen moet je natuurlijk passend gekleed zijn, na in gothic, middeleeuws en ontdekkingsreizigerskostuum in de kraam te hebben gestaan werd het tijd voor iets anders.
 
Ik ben een grote fan van de boeken van Jane Austen. En van de fantastische series die de BBC heeft gemaakt in de loop der jaren.
 
Na enige studie op internet heb ik een jurk gemaakt, niet van die schattige dunne stofjes die op tv te zien waren, maar van een linnen waar ik tegen aan liep in een outletwinkel. Voor deze jurk heb ik een heel simpel patroon gebruikt,  de Josephine van Burda.  Maar via via kwam ik op de Amerikaanse website Sense & Sensibility, www.sensibility.com , waar hele mooie jurken etc. te zien zijn. Niet alleen van de Regencyperiode trouwens. Haar patronen kun je in Nederland bestellen via www.naaipatronen.nl en op de site zelf wordt heel veel uitgelegd (in het engels). Ik hoop binnenkort tijd te hebben om een "originele" jurk te gaan naaien. Misschien zelfs wel met de hand
 
Een voordeel van dit empiremodel, zoals het in het Nederlands heet, is dat je er van alles onder aan kunt trekken als het koud is. Dat is bij buitenactiviteiten in Nederland echt wel nodig soms.
 
 
De dames in de Regencyperiode droegen veel omslagdoeken maar ook korte jasje, zgn spencers of pelisses. Voor mezelf heb ik een niet goed passende zomerjas omgebouwd. Ben er best tevreden over. En het jasje draagt lekker als je bezig bent

Natuurlijk moest er ook een hoedje komen,
een bonnet. Restje stof van het jasje, een oude zonnehoed en wat mooi band. Heel leuk om te maken en ook dit draagt best prettig, het zakt tenminste niet van je hoofd door de strikbanden ;-)

Ik heb inmiddels wat strohoeden op de kop getikt en ga er zeker nog een paar maken.

Wil je meer eten, mail: mieke@miekemaakt.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten